Penilaian Perisian Multimedia Interaktif Topik “Jalur Gemilang” :
Satu Kajian Kes
Pengenalan
Wan Mohd Zahid Mohd Noordin (1993) menyatakan untuk mencapai sistem pendidikan yang cemerlang, perlulah berganjak dari norma kebiasaan kepada yang lebih kreatif, inovatif dan imaginatif. Untuk menyempurnakan amanah bangsa dan negara, seharusnya diwujudkan sistem pendidikan yang terbaik untuk menghasilkan insan yang mempunyai daya ketahanan tinggi bagi memenuhi aspirasi dan kehendak individu, masyarakat dan negara. Untuk ini juga, budaya berfikir yang melibatkan bukan sahaja andaian-andaian, malah perubahan cara berfikir, cara bekerja, cara mengurus, pedagogi dan sebagainya.
Kementerian Pelajaran telah mengedarkan 1,000 salinan CD –ROM perisian multimedia dan diedarkan kepada 80 buah sekolah bestari, 500 sekolah yang terbabit dengan program komputer dalam pendidikan di seluruh negara di samping 14 Pusat Sumber Pendidikan Negeri (PSPN), 352 Pusat Kegiatan Guru (PKG), dan 27 Institiut Pendidikan Guru (IPG), serta beberapa Bahagian Kementerian Pelajaran. Selain itu,
pembangunan perisian dibangunkan dengan tujuannya untuk menarik minat pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran di samping menambahkan minat pelajar untuk belajar sesuai dengan hasrat Falsafah Pendidikan Negara yang menghendaki pelajar seimbang dari aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek serta mempunyai ciri keterampilan.
Pernyataan Masalah
Di sekolah mata pelajaran Sejarah merupakan mata pelajaran wajib di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Menurut Talib (1999). Guru hanya menggunakan kaedah tradisional iaitu menghafal, berbincang bercerita dan banyak lagi kaedah yang membosankan pelajar. Mohd Fazli (2008) pengajaran yang menggunakan media pengajaran membantu pelajar berinteraksi dengan lebih efektif dan melibatkan diri semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Pengajaran dan pembelajaran akan lebih mudah dan menarik jika menggunakan bahan bantu mengajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran menurut Laporan Nazir (2009). Kajian yang telah dijalankan oleh Perkhidmatan Pendidikan Media, Kementerian Pendidikan (1986) telah menunjukkan bahawa kejayaan pembelajaran banyak bergantung kepada usaha guru yang boleh menyesuaikan teknik dan bahan dalam aktiviti dan projek pembelajaran.
Objektif Kajian
Objektif utama Kajian Kes ini adalah untuk menilai keberkasan berbantukan CD Interaktif bagi tajuk Bendera Kita mengikut sukatan Sejarah Sekolah Menengah Tingkatan Lima. Tajuk Perisian ini ialah Jalur Gemilang . Objektif kajian ini dilaksanakan adalah seperti berikut:
i. Keberkesanan penggunan perisian multimedia yang dinilai dari aspek
prestasi pencapaian pelajar tingkatan 5 bagi tajuk Bendera Kita.
ii. Mengenalpasti samada pembelajaran menerusi multimedia ini dapat merangsang minat pelajar dalam mata pelajaran Sejarah berbanding pengajaran tanpa perisian.
iii. Meningkatkan daya perhatian dan tarikan pelajar dalam proses pembelajaran.
iv. Kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif (kemahiran analisis).
Kepentingan Kajian
Kepentingan kajian ini kepada pelajar ialah untuk melihat keberkesanan pengunaan perisian yang dinilai melalui ujian pra dan ujian pos. Diharap pelajar dapat menggunakan bahan perisian multimedia dengan berkesan. Ini kerana pembelajaran berbantu multimedia dapat mempelbagaikan bahan rujukan pelajar kerana ia boleh diaplikasikan dengan pelbagai aktiviti pembelajaran seperti teks, meneliti gambar, video, visual pembelajaran dan sebagainya. Selain daripada itu, menurut Sharifah Alawiah Alsagof (1987) pelajar tidak perlu terikat dengan sesuatu gaya pembelajaran kerana pembelajaran berbantu multimedia ini dapat menangani masalah perbezaan pelajar dengan mengindividukan pengajaran mengikut kebolehan mereka. Zol Bahri Razali (2001) pula menyatakan penggunaan bahan perisian multimedia secara tidak langsung akan meningkatkan kefahaman pelajar seterusnya meningkatkan pencapaian pelajar.
METODOLOGI KAJIAN
Sebagaimana yang telah dijelaskan sebelum ini, matlamat utama kajian ialah untuk menilai perisian multimedia pendidikan “Jalur Gemilang” dengan melihat isi kandungan pengajaran, strategi pengajaran, persembahan pengajaran, aspek teknikal serta keberkesanan pengajaran pembelajaran menggunakan perisian ini melalui ujian t – 2 hujung. Bab ini akan menerangkan aspek-aspek isi kandungan perisian, komponen perisian, reka bentuk kajian, tempat kajian, sampel, instrumen, kajian rintis, prosedur mengutip data dan bagaimana data dianalisis.
Reka Bentuk Kajian
Bentuk kajian yang dijalankan ialah kajian kes. Reka bentuk kajian ini adalah bersifat kuantatif. Reka bentuk kuantatif yang digunakan adalah bentuk soal selidik tinjauan. Reka bentuk kajian ini adalah berbentuk deskriptif. Menurut Mohd Majid (1998) penyelidikan deskriptif merupakan penyelidikan yang bermatlamat untuk menerangkan sesuatu fenomena yang sedang berlaku. Jenis penyelidikan deskriptif yang digunakan dalam kajian ini adalah jenis tinjauan. Menurut Blake dan Champion (1976) kaedah tinjauan merupakan satu cara yang spesifik bagi mengumpul maklumat berkenaan sekumpulan besar populasi.
Populasi dan Sampel Kajian
Jumlah pelajar yang mengikuti mata pelajaran Sejarah yang dikaji seramai tiga puluh satu orang pelajar dari Tingkatan 5 SMK Dato` Onn, Batu Pahat, Johor. Mereka adalah pelajar yang telah didedahkan mengenai mata pelajaran Sejarah. Menurut Webster (1985) sampel adalah bahagian set responden yang dipilih daripada populasi yang lebih besar untuk tujuan kajian. Manakala menurut Mohd Majid (1998) perlu digalakkan melebihi 30 unit kerana andaian bahawa taburan normal biasanya dipenuhi apabila saiz sampel melebihi 30 unit. Dengan pertambahan saiz sampel akan lebih mewakili populasi dan mengurangkan ralat persampelan. Menurut Krejcie dan Morgan (1970) tatacara untuk menentukan sampel yang betul adalah seperti jadual 3.1 di bawah.
Instrumen Kajian
Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah soal selidik, soalan ujian pra dan ujian pos. Menurut Majid Konting (1998 ) penggunaan borang soal selidik dapat meningkatkan ketepatan dan kebenaran gerak balas yang diberikan oleh responden kerana ia tidak dipengaruhi oleh gerak laku pengkaji. Soal selidik kemudian diubahsuai mengikut keperluan penilaian perisian “Jalur Gemilang”. Bagi instrumen Ujian Pra dan Ujian Pos adalah dibina oleh penyelidik dan mendapat pengesahan dari pakar bidang berkenaan iaitu Puan Rupidah binti Suib, Ketua Panitia Mata Pelajaran Sejarah, SMK Dato` Onn Batu Pahat.
Penganalisan Data
Data dari soal selidik penilaian perisian dianalisis dengan menggunakan kaedah analisis statistik deskriptif iaitu peratus, min, dan sisihan piawai. Untuk mendapatkan sama ada terdapat perbezaan yang signifikan bagi pencapaian pelajar sebelum dan selepas menggunakan perisian ini.data dianalisis menggunakan Ujian T jenis “Paired-Sample T.Test”. Statistik deskriptif (keperihalan) digunakan untuk mengumpul data, membuat rumusan dan menyampaikan rumusan maklumat dalam bentuk yang paling mudah difahami oleh kumpulan sasar.
DAPATAN KAJIAN
Analisis Soal Selidik Penilaian Pelajar
Statistik deskriptif berfokuskan kepada analisis peratus, min, dan sisihan piawai digunakan dalam penganalisisan data kuantitatif. Data telah dianalisis dengan menggunakan perisian “Statistical Package For Social Science (SPSS) version 11.5 for Windows”
Analisis Pencapaian Pelajar
i. Keberkesanan Penggunaan Perisian Terhadap Pencapaian Pelajar
Jadual : Prestasi Pelajar Dalam Ujian Pra dan Ujian Pos Bagi Ujian Pencapaian.
Pelajar | Skor Ujian Pra (%) | Skor Ujian Pos (%) | Beza (%) | Peningkatan Skor (%) |
P1 | 53 | 73 | 20 | 37.74 |
P2 | 53 | 87 | 34 | 64.15 |
P3 | 60 | 73 | 13 | 21.67 |
P4 | 53 | 80 | 27 | 50.94 |
P5 | 53 | 87 | 34 | 64.15 |
P6 | 53 | 67 | 14 | 26.42 |
P7 | 60 | 73 | 13 | 21.67 |
P8 | 73 | 87 | 14 | 19.18 |
P9 | 40 | 73 | 33 | 82.50 |
P10 | 53 | 80 | 27 | 50.94 |
011 | 47 | 67 | 20 | 42.55 |
P12 | 53 | 80 | 27 | 50.94 |
P13 | 73 | 87 | 14 | 19.18 |
P14 | 60 | 80 | 20 | 33.33 |
P15 | 40 | 60 | 20 | 50.00 |
P16 | 60 | 80 | 20 | 33.33 |
P17 | 47 | 67 | 20 | 42.55 |
P18 | 47 | 67 | 20 | 42.55 |
P19 | 53 | 73 | 20 | 37.74 |
P20 | 47 | 60 | 13 | 27.66 |
P21 | 40 | 67 | 27 | 67.50 |
P22 | 73 | 87 | 14 | 19.18 |
P23 | 53 | 80 | 27 | 50.94 |
P24 | 47 | 73 | 26 | 55.32 |
P25 | 53 | 87 | 34 | 64.15 |
P26 | 67 | 73 | 6 | 8.96 |
P27 | 60 | 80 | 30 | 33.33 |
P28 | 40 | 73 | 33 | 82.50 |
P29 | 53 | 87 | 34 | 64.15 |
P30 | 60 | 87 | 27 | 45.00 |
P31 | 67 | 87 | 20 | 29.85 |
No comments:
Post a Comment